lassandebiztosan

2013. április 7., vasárnap

GAPS

 Annyi mindenről szeretnék írni, de nem jutok ide, mert jelenleg nagy vehemenciával kutatok a GAP-Szindrómáról, és annak megoldására szolgáló GAPS diétáról. (A lényege annyi, hogy egy drasztikus étrendbeli változtatással -nuku cukor/keményítő/glutén/tej- óriási javulást lehet elérni bizonyos esetekben.)
 Még a régebbi blogomról van egy ismerősöm, aki nem mellesleg az első igazi hozzászólóm volt (a legeslegelső valami spam volt, és arra próbált rávenni, hogy hirdessek valahol...) Az előbb említett ismerős, már régebben is felhívta a figyelmem erre a diétára. Más anyukák is ajánlották. Kicsit nyomoztam utána, láttam is benne logikát, de mivel annyira kényelmes volt 7 hónapnyi tejmentes étkezés után bármit adni a leányzónak, és ellenérveket is hallottam róla, így egy idő után kiment a fejemből. De pár napja ismét "rágta a fülem" egy levélben. Na megint rákerestem. Természetesen semmi egybehangzó véleményt nem találtam, ezzel kapcsolatban is mindenki mást mond, és nekem is van pár félelmem:

-Kérdeztem fórumos anyukáktól, ott azt a választ kaptam legtöbbször, hogy egyes dolgokra kedvezően hat, de a fő eltéréseknél nem tapasztaltak számottevő változást, és azoknál nem is érdemes elkezdeni, akik nem allergiásak..

-Megnéztem Dr. Czeizel Endre egyik autizmusról szóló videóját, ahol bár nem mondta ki konkrétan, hogy a GAPS-re gondol, de arról beszélt, hogy ha létezne egy hatékony módszer, diéta vagy szer, akkor az ugyanúgy, mint a magzatvédő vitamin, futótűzként elterjedne a világban. Ebben láttam rációt, de utána eszembe jutott a Dévény. Azt saját bőrünkön tapasztalva is tudom, hogy mennyire hatékony, és még statisztikai adatok is ezt támasztják alá, mégsem alkalmazzák az egész világon. Na, akkor most megint mi van...kinek higgyek?

-Feltettem egy kérdést kedvenc neurológusunknak, tényleg tündér az a nő, tiszta szívvel merem ajánlani. Megmondom őszintén, az a hátsó szándék volt bennem, hogy majd ő is azon a nézőponton lesz, hogy áh, baromság, hagyja anyuka a csudába, de nem így történt, idézem a válaszát:
"Kedves Asszonyom! Az autizmus nem egységes kórkép. Fő jellegzetessége a kommunikációs és szocializációs zavar, már ami a környezetet zavarja. Emellett vannak olyan tünetei is, melyeket a környezet nem érzékel, csak az autista gyermek. Nincs két egyforma gyermek, ezért nem lehet megjósolni előre, hogy a terápiás próbálkozásokból melyik milyen sikerrel jár. Nyugodtan próbálják meg az étrendbeli változtatást. Üdvözlettel: Dr. Báló Mária"  (forrás: http://www.orvostudakozo.hu/OrvosValaszol/DrBaloMaria )
A vastagon szedett rész is annyira szimpatikus megfogalmazás, mert ha belegondolunk, sok autisztikus tünet inkább minket kívülállókat zavar, látom Hancsin, hogy mikor ott van, akkor nagyon jól elvan, csak nekem fura. Kérdeztem, egy Aspergeres lánytól, hogy milyen ez, és arról számolt be, hogy nagyon nyugodt olyankor, kellemes érzés, és szüksége is van rá.

-Az egyik félelmem, hogy egyáltalán van -e esélyünk arra, hogy anyagilag bírjuk. Csak a leányzót állítanánk rá, ő meg nem eszik olyan hú de sokat. Az nem érdekel, hogy kétfelé kell főznöm, az a legkisebb gondom.

-A másik, hogy oké, hogy elkezdem, de ez nem egy rövid folyamat, minimum 2 év a teljes diéta. És ugye közben elméletileg bekerül közösségbe... Ott meg hogyan tudom megoldani a diéta szerinti étkeztetését? Elég hülye állapotok uralkodnak, számomra sokszor abszurdnak is tűnik, hogy egy szülőnek semmi beleszólása nincs abba, hogy a gyerekét mivel tömik... Kicsit ástam még bele a témába magam, de már idegbajt kaptam. Vicces, hogy a böriben a drága elítéltek válogathatnak, akár vegetáriánus kosztot is kérhetnek, vagy vallási nézeteiket figyelembe véve is táplálkozhatnak ezek a jóemberek (tv-ben hallottam, nem tudom, hogy kamu -e, személyes tapasztalatom meg nincs). Egy szülőnek elméletileg meg esélye sincs orvosi igazolás nélkül beleszólnia a dolgokba. Elméletileg olvastam olyat, hogy bíróságra járkálással talán el lehet intézni, de hát az ugye idő és pénz, és addig meg meg kell szakítani a diétát. Nem aggódnék ezen annyira, ha nem lenne kötelező oviba/bölcsibe íratni 3 éves kora után, mert akkor ha látnám, hogy használ, beválik, akkor inkább tartanám itthon. De ebben az országban elég érdekesen működnek a dolgok, így fogalmam sincs, hogy mit lehet tenni, egyáltalán mik a jogaim. Majd szerintem megkeresek ezzel a problémával hozzáértőket, de valahogy nem tudok optimista lenni, szerintem esélyünk sincs. Viszont ebből kifolyólag meg nem akarom azt, hogy többet ártsak, mint használjak, mert szerény elképzeléseim szerint az sem a legideálisabb, ha 1 évig mellőzök minden olyan anyagot, amik a bölcsis/ovis kaják fő alkotóelemei. Az szerintem nagyon leterhelné.  


 Szóval fingom nincs, hogy mi legyen, és hogyan legyen. Mindenesetre elolvasom a könyvet, szerzem az infókat, úgyhogy ha bárkinek van ötlete, elképzelése, tapasztalata, nyugodtan írja meg! 

2 megjegyzés:

  1. Sziasztok!
    Egy közös ismerősünk küldte át a blogod címét, most kezdtem el kicsit átböngészni és itt egyből le is ragadtam. A mi kisfiunk 3 éves és hasonló cipőben járunk, mint ti. A diétába komolyan kb 3 hete kezdtünk bele és mivel nálunk egyértelműen emésztési problémák állnak a háttérben (hasmenés, székrekedés, emésztetlen széklet) már most érezzük a pozitív hatásait, sokat javul a figyelme és napról-napra bővül a szókincse. A könyv mellett mindenképpen böngészd át ezt a két honlapot, mert pl a bevezető diétáról nem ír a könyv, pedig anélkül hatástalan (tapasztalatból tudom): http://gapsdiet.eu/ http://www.gap-szindroma.hu/gaps/ Emellett a homeopátiát használjuk még és az is csodákra képes, de fontos, hogy jó kezekbe kerüljetek. Szívesen írok konkrétumokat magánban, akár telefonon is szívesen felhívlak, mert talán úgy gyorsabb tapasztalatot cserélni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Igen, most jelenleg gyűjtöm az infókat, meg mérlegelem a lehetőségeinket (anyagi...). A GAPS Alapítványnak már írtam is, válaszoltak, kedvesek voltak. Azért, ha most egyből nem is tudjuk bevezetni 100%-osan , de nagy megnyugvással tölt el, hogy van egy módszer, ami használhat, kiegészítve a fejlesztéseket. A tejet, majd idővel a glutént mindenképp ki szeretném vonni, a többit meg ahogy tudom. Nagyon szívesen olvasnék rólatok, ha van kedved, írj a hanniblogkukacgmailpontcom-ra. :) Köszönöm, hogy írtál, nagyon hasznosnak tartom, ha hasonló cipőben járók megosztják egymással a tapasztalataikat.

      Törlés